Rättighet och skyldighet

Jag läste i vår lokala dagstidning häromdagen att pappor i allmänhet har RÄTT att ta ut föräldraledighet, medan mammorna har SKYLDIGHET att göra detsamma.

 

På sätt och vis känner jag igen det i min egen erfarenhet av föräldraskap.

Än så länge är vår dotter så liten att hon helammar, och jag måste finnas i närheten av henne nästan hela tiden. Min sambo däremot är inte lika oumbärlig, så han kan åka iväg själv eller stanna hemma när vi ska någonstans. Oftast är han med oss, och han tar en stor del av plikterna som förknippas med föräldraskapet, han är engagerad och en jättebra pappa, jag vill absolut inte påskina något annat!

Men ibland lyser det igenom att han har rätt att göra något annat. Nu senast var det hans målsättning att åka ut och fiska åtminstone en gång nu på semestern. Vem ska enligt den planen ta hand om hans dotter? Det är inte ens en fråga man behöver bry sin hjärna med, för det är ju jag, hennes mor, så klart.

Det vore trevligt om han formulerade sig mer som en fråga: "Skulle det vara OK om jag åkte ut och fiskade en gång under semestern?" Jag skulle inte säga nej, speciellt med tanke på att jag är patologiskt icke-dominant, men det skulle kännas bättre. Det skulle kännas som att jag fick vara med och avgöra, snarare än att han tar sig rätten att tillbringa tid med eller utan oss när andan faller på.

Ja, jag vet att han underförstått frågar, även om han bara informerar mig om sina avsikter, men jag är ju också patologiskt (?) kvinnlig, så jag förstår inte sådant.

 

Dessutom vore det trevligt om han någon gång kunde föreslå att jag gör något för mig själv, annat än att duscha eller vila. Speciellt i samband med att han tar upp sådant som han vill göra.

Om jag hade råd skulle jag gå på ansiktsbehandling helt själv en dag, och då bara informera honom om den planen, inte fråga. Tyvärr har jag inte råd.

I morgon ska vi i alla fall prova att flaskmata lilltjejen, så ökar kanske mina chanser att komma ut på egen hand.

 

Till slut vill jag bara tydliggöra för min älskling, när han läser detta:

Jag älskar dig!


Kommentarer
Postat av: maru

ojojoj om du bara visste vilken frihetskänsla som väntar den dagen du går utanför dörren ensam, UTAN skötväska och tusen andra grejer som "kan vara bra att ha ut i fall att". Synd bara att man sitter som på nålar och är orolig hela tiden. Jag förstår precis vad du menar med att man vill att pappan ska pusha på en lite så man kommer iväg. Tänk att få ett presentkort på en ansiktsbehandling! Det är väl varje hårt ammande mamma värd?

2005-07-31 @ 19:07:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0