Brottslighet

Jag har hjälpt lagens långa arm idag.

 

Vaknade strax före nio av att polisen knackade på fönstret. De frågade efter vad som lät som min granne ovanpå, men som troligen var hans (enligt min sambos och min anataganden) son, som bor i andra trappuppgången.

Han har väckt vår uppmärksamhet ett antal gånger under det år vi har bott här. Mystiska saker händer i tvättstugan, han klättrar in genom sitt eger, men ändå egenhändigt uppbrutna fönster. (Och skrämmer samtidigt livet ur mitt säkerhetsfreak till sambo: Det är skitlätt att ta sig in i lägenheten!) Såna saker.

Den antagna fadern spelar tango på hög volym, sjunger med i tangon på hög volym (kan det vara finsk karaoke?) och slår i dörrar mitt i natten. Annars förefaller han harmlös.

 

Mitt nyfikna jag börjar fundera: Om polisen kommer och letar efter en hemma, vad kan det då röra sig om? De hade bilder på uppskattningsvis sex personer, så det var inte bara honom de letade efter. Vittnen söker man väl inte på det sättet?! Slutsatsen blir: Antingen är det något skumt han antas vara inblandad i, eller (och det här är min favorit) är han en av dem som kan ha blivit kidnappade här i stan häromdagen. Det känns lite coolare att säga "Min granne har blivit kidnappad" än "Min granne är en brottsling".

I och för sig kan man få det något coolare genom att lägga till ett "efterspanad" på rätt plats. (Jag verkligen älskar språk! Man kan göra så mycket!) "Min granne är en efterspanad brottsling"

Min roll i det hela kan också bli lite cool om man väljer rätt ord. Istället för en morgontrött mamma som öppnade dörren när polisen kom, blir jag: "Nybliven mor inblandad i polisjakt" Fast då låter jag lite som en brottsling själv... Men cool!

 

Fick veta igår att en bekant åkt in för smuggling. "Alla andra" visste det tydligen för länge sen, men tyckte väl inte att vi behövde veta det. Det känns lite skumt, för det är först nu jag börjar reflektera över att jag inte har sett honom på ett tag.

 

Nu låter det som att jag är omgiven av brottslighet, så jag ska sluta skriva innan jag kommer på mer. En sista reflektion bara:

Det här var första gången på tio år som jag blir stoppad av polisen. Och då kör jag inte ens bil!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0