Brutna rutiner

Här går jag omkring och myser för att lilltjejen har inrättat vissa rutiner, som faktiskt gjort livet lättare för mig. Hon sover i sin säng från elva-tolv på kvällen till fem-sex på morgonen, sedan äter hon, vi byter blöja och så sover hon cirka tre timmar till. Då äter hon igen och sedan är det vakentid, vilket innebär en pigg och glad tjej som insuper omvärlden med ögonen, sparkar med benen och gör allt hon kan för att vända på sig.

Så plötsligt skiter hon i sin vakentid och blir gnällig istället. Efter ett snabbt "snuttmål" (hon snuttar mer än hon äter) somnar hon! Vad gör en förvirrad mamma i det läget? Jag menar, det är ju rätt skönt att hon sover, och jag lyckades få ner henne i sin säng, så jag är inte låst eller så, men jag har blivit lurad på mina rutiner!!!

 

Nu måste jag försöka manipulera henne att göra som jag vill på eftermiddagen i alla fall, trots att jag inte vet hur hennes plan ser ut. Vi ska till barnavårdcentralen, och då vill jag att hon ska vara nyäten, hel och ren och helst sova i vagnen på väg dit, så att hon är pigg och glad när vi kommer fram. Planen för dagen var ju att hon skulle imponera på dem genom att lyfta huvudet högt och till och med stödja sig på armarna i bukläge, själv vända sig till ryggläge och visa hur nära hon är att vända tillbaka till magen. Om vi inte lyckas pricka in en pigg och glad tjej, så kommer hon att vägra, och jag får istället köra mamma-skryter-sig-blå-stilen för att övertyga dem om att hon faktiskt gör allt detta trots att hon bara är drygt sju veckor gammal.

Som tur är ska hennes pappa också vara med, så han kan bekräfta. Det verkar ju lite överdrivet att plocka fram videokameran med hennes inspelade vändning, även om jag gärna skulle visa den...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0