Det är normalt

Jag läste några inlägg på snacket på Liberos hemsida igår och fick (som vanligt) veta att det är helt normalt att bryta rutiner när man är sju veckor gammal. Jag hade inte väntat mig något annat, men det var rätt kul att det faktiskt var ett inlägg där det stod (citerat ur minnet) "de byter rutiner varannan vecka när de är så små" och det handlade om en sjuveckors. Visste de att jag skulle läsa eller?

 

Annars var det mycket om värmen och vilka kläder som är "rätt" (inte moderiktiga, utan rätt ur värmesynpunkt). Det är jättejobbigt att klä på lilltjejen nu. Jag vill inte att hon ska bli för kall om det blåser, men jag vill ju inte att hon ska svettas ihjäl! Jag känner att jag skulle vilja packa alla kläder hon har för att kunna byta och anpassa hela tiden.

"Oj, nu kom en kylig vind, då sätter vi på mössan! Hoppsan, där tittade solen fram, av med mössan och koftan, och så av med byxorna och på med shortsen istället. Nej, nu kom ett moln, tillbaka till byxorna, nej vi tar de lite varmare byxorna istället för de tunna..."

Problemet är att jag inte har en tillräckligt stor skötväska...

På tal om det: Jag har massor av grejer i min skötväska, och jag tror inte att jag skulle klara mig utan någonting av det. Det är blöjor och tvättservetter, handduk, plastpåsar, extrakläder, kamera plånbok, nycklar, mobil... 2 in 1, så att säga. Skötväska och handväska i ett.

Min kompis (hon med svärmorsproblem) har en likadan skötväska, och den är så tunn att... jag vet inte vad! När jag såg det började jag krisa över det också. har jag för mycket med mig? Släpar jag på något onödigt? Och inte vågade jag fråga hur hon har packat heller. Hon kanske tror att jag ifrågasätter henne och hennes packning... Hur larvig får man bli?

 

Tillbaka till klädfrågan:

En bra grej som jag faktiskt inte tänkt på själv var att man kan ha bara bodyn när hon ligger i vagnen, men ha ett par byxor till hands om man behöver ta upp henne under promenaden. (Men när jag behöver ta upp henne ur vagnen beror det oftast på att hon skriker sig blå, och då har jag inte riktigt ro att kränga på henne ett par byxor...)

 

Det sägs att man ska tänka på vad man själv vill ha på sig, och klä henne utifrån det, men då skulle hon ju aldrig ha mössan till exempel. Möjligtvis en solhatt. Och jag går (nästan) alltid barfota på sommaren, även om det blir lite kyligt om tårna. Kan man göra så mot en bäbis? Jag tror inte det, så det blir mössa när det blåser och strumpor om hon visar tendens till kalla tår.

 

Idag blir det mormors midsommarklänning, med möjlighet till strumpbyxor och farmors söta kofta. (Som jag har valt själv.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0