Svärmor

Jag har en mycket politiskt korrekt svärmor, i alla fall när det gäller vårt förhållande. Annars kan hon nog vräka ur sig saker och ting utan att tänka sig för, och utan att bry sig om hur folk runt omkring reagerar. Men, som sagt, som svärmor är hon mycket politiskt korrekt.

 

När jag var gravid var hon mycket noga med att be om lov innan hon ens närmade sig min mage, och hon sa hela tiden att hon visste att det inte var OK att tafsa på gravida magar, men det är hennes första barnbarn och hon ville ju så gärna. Hon bad i stort sett om ursäkt för att hon ville känna.

 

Nu, efter att lilltjejen kommit är hon också väldigt försiktig, och väntar snällt på att jag ska höra av mig, istället för att ringa och tjata. Hon vill inte handla kläder, eller något annat heller för den delen, utan att fråga oss. Jag har fått välja ut kläder som hon sedan betalar, och det är ju jättebra eftersom jag då får precis det jag vill ha till dottern.

Samtidigt känns det lite konstigt, eftersom det blir jag som får styra och ställa helt och hållet. Även om jag vet att hon inget hellre vill, så känns det skumt att be henne följa med, välja ut saker, låta henne betala och sedan köra henne hem. Visst, hon får ju umgås med sitt älskade barnbarn under tiden, och jag stressar inte på det hela, utan vi tar det lugnt och hon får köra vagnen och hålla henne nästan så mycket hon vill. Men ändå... Jag är inte van att domdera på det här viset.

 

Däremot är jag tacksam att det inte är tvärtom. Min kompis har berättat om sina problem med svärmodern... Det låter inte kul. Samma dag som de kom hem från BB var svärmor där och ryade om hur de skulle ta hand om sitt barn. Till saken hör att det sammanföll med den ökända tredje dagen, då man som nybliven mamma nästan ofrånkomligt drabbas av gråtmildhet och deppighet. "Third day blues" kallas det i amerika... Kombinationen blev inte den bästa och det var inte helt lätt för svärmor att få komma tillbaka efter det.

Hon har tydligen en historia av detta ryande också, det gäller inte bara barnbarnet, utan hela hushållet, vilka möbler de ska ha och var de ska stå... Sånt bryr sig inte min svärmor om, och det är hon stolt över. Jag med...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0