Traditioner

Det är inte lätt att vara nummer två i syskonskaran. Jag har upptäckt att det är jag som måste skapa traditionerna om det ska bli några nya. Min storasyster gör som hon tycker när hon firar stora dagar, får barn eller vad det nu kan vara. När jag kommer i samma läge måste jag välja. Antingen gör jag likadant och skapar en tradition, eller så gör jag annorlunda och sätter stopp för den möjliga traditionen. Jag måste alltså läsa på och se till att vara insatt i alla möjliga lösningar. Dessutom måste jag vara lyhörd för övriga familjens/släktens önskningar. Är det viktigt för dem att det blir en tradition av det här, eller finner de sig i vad jag än väljer? Eller vill de kanske till varje pris undvika en tradition?

 

Dr Phil brukar prata om att man ska värdera hur viktigt något är för en på en skala från ett till tio, och sedan avgöra vem som ska få som den vill. Ett exempel:

Jag vill köpa en blå tröja till min dotter, för att den ser trevlig ut och är praktisk. Det är inget speciellt med den, och det är inte speciellt viktigt för mig att det blir just den. Kanske en tvåa.

Min sambo vill köpa en grön tröja, som ser ut precis som hans egen favorittröja. Han tycker att det vore så kul att gå på stan med dottern och de har likadana tröjor. För honom är det en sjua.

Det är klart att dottern i det läget får en grön tröja. Slut på exemplet.

 

Det vore ganska skönt om jag på det viset kunde få allas åsikt när det gäller traditionsval. Däremot skulle det bli lite väl kliniskt att skicka ut en enkät till alla berörda och sedan sitta hemma och rent statistiskt bestämma om vi ska fira midsommar på samma sätt varje år, eller om vi ska äta kinesiskt på julafton, eller om vi ska fotografera familjen varje påsk...

Det vore bekvämt, men inte så trevligt, så det är nog bara en etta för mig.

Undrar vad de andra i min familj anser... Jag får väl skicka ut en enkät ;-)


Kommentarer
Postat av: Pzikotropen

Midsommar firas bäst på altanen. Basta. Med snaps och öl, och nubbesallad. En femma. Kan inte sätta mer än så, för då blir det konstigt när jag ska ta ställning till andra saker här i livet.

Din blogg artar sig för övrigt mycket bra. Fint skrivet. /Brorsan

2005-06-17 @ 23:59:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0