Nyordning

Jag har ägnat en stor del av den senaste tiden åt att försöka få mig själv till att organisera min kaotiska vardag, eller egentligen mitt kaotiska skrivbord. Där hittar man den mest framträdande genen som jag har gemensam med min moster och morbror. De har (åtminstone haft) allövergripande kaos, medan jag håller mig till punktkaos.

På sistone har det varit främst skrivbord, men när jag växte upp var området snarare "egna rummet". På den tiden var det väl egentligen mer allövergripande, eftersom det egna rummet var den totala ytan som jag själv förfogade över. Resten var det även andra som städade, så mitt kaos kom aldrig till sin fulla rätt på de ställena.

Tillbaka till ämnet, nämligen mitt försök att skapa ordning i kaos.
Vändpunkten kan ha kommit igår, när min svärmors sambo såg mitt skrivbord och fann något vi har gemensamt. Det var i alla fall då jag bestämde mig för att rensa och fixa...

Problemet är att jag har så svårt att slänga saker. Jag sparar på de mest bisarra saker, eftersom man aldrig vet när man kan få användning för det igen. Det senaste dygnet har jag kastat saker som jag sparat åtminstone femton år, och jag vågar knappt tänka på vad jag har slängt. Om jag gör det kommer jag snart att stå på huvudet i återvinningskassarna och rädda vad som räddas kan.

Jag känner i alla fall att jag har lyckats rätt bra. Jag har fortfarande saker att gå igenom, och jag har definitivt behov av att skapa rutiner för att hålla ordning, speciellt när det gäller räkningarna. Var, var, var ska jag lägga dem för att de inte ska komma bort innan jag ska betala dem???

Det allra mest irriterande är att jag tycker mig ha bra koll på sånt, och ändå har jag det senaste året hittat minst fem räkningar som varit MYCKET försenade. Den mest pinsamma var räkningen på värderingen av huset, men det är väl mer än ett år sedan, så det räknas inte in... Jag har i alla fall klarat mig undan betalningsanmärkningar än så länge. Men jag måste skärpa mig nu, så att det inte kommer dithän också!

Snart kan jag släppa in min dotter i datorrummet/kontoret utan att behöva fasa för vare sig hennes eller sakernas säkerhet.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Känner jag igen detta eller känner jag igen detta?!! Men jag har så sakteliga börjat närma mig motsatsen, men visst jag är oxå ett pysselfreak så det sparas på små papperslappar för att de har en rolig färg eller cool textur eller dragkedjor i som kan vara bra att ha. Till saken hör att det enda jag kan sy är gardiner och mig veterligen är det inte trendigt med dragkedjor i gardinerna för var ska man placera dem? Det sjuka är ju att när jag väl får mig ett rensa upp i röran ryck så springer jag ju runt och letar efter just de prylarna ett halvår senare.

2007-01-02 @ 15:39:22
Postat av: maru

Ja det var jag som skrev det tidigare inlägget men mitt namn försvann tydligen.

2007-01-02 @ 15:40:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0