Tycho Brahe-dag?

Min mor har vid något tillfälle introducerat uttrycket Tycho Brahe-dag för mig. Som jag har förstått det ska det vara dagar som är lite extra otursdrabbade, inte bara för någon enstaka person, men som inte följer det klassiska schemat med "fredagen den trettonde". Jag vet inte om det är speciella datum, eller om det är olika från år till år, eller om det till och med är ett uttryck man drar till med när det inte går så bra, och därmed inte går att fastställa... Men idag är jag nästan säker på att det var en sådan dag.

Vi försov oss alla tre. Mina kollegor på jobbet hade helt tagit fel på dag och därmed planerat helt galet. Barnen i skolan försökte strypa varandra, de ramlade på berget och bröt eller stukade armen, var allmänt stökiga, skrapade armbågar på asfalten, trakasserade varandra, bröt tånaglar, och så vidare. Lilltjejen hade sin sämsta dag hittills på dagis, och fortsatte den hemma med att ramla och slå i pannan, där hon redan har en bula. Även hennes pappa gjorde illa sig, och jag drabbades av räkningsglömska, som i och för sig inte blev så allvarlig. Strulen har liksom bara avlöst varandra idag.

Som jag ser det är det ett skolboksexempel på Tycho Brahe-dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0