Bokval

Jag har börjat fråga min dotter vilken bok vi ska läsa som godnattsaga. Förut tog jag bara en och läste, men nu får hon välja själv.

Jag visar en bok, och hon antingen skakar på huvudet eller tar boken och ser nöjd ut.

Min fundering är vad som avgör vilken bok en ettochetthalvtåring (härligt ord!) väljer som godnattsaga.

Det finns inget mönster i hur hon väljer: Ibland tar hon en av de första böckerna, ibland en av de sista, men hon har ännu inte råkat ut för att ha sagt nej till alla böcker och få lov att börja om. Det har nog inte blivit samma bok två gånger, och ibland tar hon en välläst bok, ibland en oläst.

Kan hon ha bestämt sig i förväg? Har hon ett så bra minne (det har ju knappt ens jag själv)?
Känner hon igen varenda bok och väljer efter vilken som passar för dagen?
Chansar hon?
Spelar hon bara när hon verkar så tvärsäker? Är det bara ett skådespel för att imponera på mamma?

Jag vill veta!!!

Kommentarer
Postat av: cleopethra

Visst är det mystiskt vad som händer i deras små huvuden... :-) Så gulligt det låter!

2006-10-21 @ 21:57:16
URL: http://cleopethra.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0