Inläggen som kom bort...

Jag har tidigare lovat att skriva två inlägg, som inte har blivit av: Nyckelkompetens och Jordanalys.
Båda är ganska bra i grunden, men har med tiden blivit både gamla och inaktuella, så det känns inte så kul att skriva dem. Tänkte därför köra en kort sammanfattning av båda två.

Nyckelkompetens handlar om ett nyckelproblem jag hade en av mina lediga mammadagar.
Låset på vårt nya, fina hus har varit lite struligt ett tag, och när jag just denna dag skulle åka iväg med min dotter för att köpa present till hennes då enda kusin (nu har hon två...), låste jag dörren och gick mot bilen för att packa in oss. Då slog det mig att jag hade glömt bilnyckeln. Det var inga större problem, för jag hade bara kommit några meter från ytterdörren. Jag blev inte ens irriterad.
När jag sedan satte nyckeln i låset och vred... inte om, satt nyckeln fast. Jag kom bara ett tredjedels varv med nyckeln, sedan satt den som berget.
Det fanns flera lösningar på mitt problem, men alla fanns någonstans innanför den låsta dörren. Låsolja, extranyckel till bakdörren, bilnyckeln för att komma åt ett annat smörjmedel... Allt föll på att jag inte kom in.
Ringde sambon, som inte hade något bättre råd än att ta i. Och att prata med grannen. Men precis när jag skulle ringa till grannen, för att slippa släpa med mig dotter och allt annat och gå dit, kom ett försmädligt sms som talade om att jag inte kunde ringa mer förrän jag hade fyllt på mitt kontantkort. Tror någon att jag hade tillgång till Internet utanför min låsta dörr? Eller att jag kunde ta mig iväg till en kiosk eller liknande utan bilnyckeln? Naturligtvis inte, så jag fick snällt promenera över till grannen.
Hennes låsspray hjälpte inte, men hon var så vänlig och åkte förbi min sambos jobb och hämtade hans nyckel så att jag kom in i huset, när hon ändå skulle hämta sin son på dagis.
Dagen därpå höll jag på att få panik när jag skulle låsa upp dörren till vår avdelning och nyckeln fastnade...

Jordanalys var en filosofisk utredning av anledningen till att vår gräsmatta blivit så försenad.
Tanken var att gräsmattan skulle vara sådd och på väg att komma upp redan före midsommar, men jordkillen passade på att råka ut för en otäck olycka, så att allt hans jobb, och därmed vår jordleverans, blev försenat.
Till slut konstaterade vi att vi inte kunde vänta på jorden, så vi började med husmålningen istället. Medan vi målade ville vi inte ha någon jordleverans, som skulle damma ner hela fasaden, så vi avbokade tills vidare. Då uppenbarade sig problemet med färgnumret. Fel färg krävde ommålning av hela huset, och försenade således jordleverans och gräsmatta ytterligare.
När allt var färdigt kunde vi slutligen beställa jord igen, och fick löfte om att det nog skulle bli klart till helgen. Men vad tror ni händer? Jordkillens bil går sönder. Och inte nog med det, utan det är en så ovanlig del (eller en som går åt så snabbt) att den måste beställas från utlandet. Och vad tror ni att det innebar för vår jordleverans och vår gräsmatta? Jo, försening!
I detta läge formades jordanalysen i mitt huvud. Min teori vid den tidpunkten var att världen inte ville att jag skulle få en gräsmatta (möjligen för att ge mig mer att berätta om, vilket ju är meningen med mitt liv) och därför stoppade mina jordleveranser på alla upptänkliga sätt. Jag tycker dock synd om jordkillen som hamnade i vägen för världens och mina duster, och inte bara missade inkomster i två omgångar, utan även höll på att stryka med på kuppen.

Nu har jorden kommit, men världen har ett ess i rockärmen: Kylan. Gräsfrön gror dåligt i kylan som råder så här års, så två veckor efter sådd har vi inte riktigt sett något resultat. Om det trots allt kommer till slut, så slår väl världen till med den gamla uttjatade vintern också, för att frysa sönder det lilla jag fått riktigt ordentligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0