Paketproblem

En av mina bästa, om än inte närmaste, vänner har fått barn. (Närmaste-kommentaren får sin förklaring i nästa mening) Hon bor i Tyskland, så present måste skickas per post vid sådana tillfällen. Detta leder till vissa problem.

#1 Ta reda på bästa sättet att skicka present till Tyskland.
Jag har märkt att det inte är all personal på den nya formen av postkontor som är tillräckligt insatt/intresserad/trevlig för att hjälpa till med sådana frågor.
De vill helst bara ta emot ett färdigpaketerat/ -adresserat/ -frankerat paket och placera det bland alla andra dito brev och paket. Frågorna kan man hitta svaren på själv.
Tack och lov finns det undantag.

#2 Komma sig för med att inhandla nödvändig utrustning för att skicka present till Tyskland.
Det hänger ju helt och hållet på mig! Jag orkar inte med pressen!

#3 Se till att presenten går att paketera.
Mindre problem. Jag behövde bara köpa material, modifiera till min belåtenhet, brodera för glatta livet, ta reda på namn och födelsedatum, brodera klart, montera, köpa ett klädesplagg, tillverka ett gratulationskort och voilà!

#4 Skriva tulldeklaration. På engelska.
Vad heter "en liten söt broderad tavla till minne av födelsen av deras barn" på engelska? Och exakt hur detaljerad är en detaljerad beskrivning av innehållet?

#5 Skriva ett långt och hjärtligt brev att skicka tillsammans med presenten. På tyska.
Ruskigt svårt. Jag vill ju att det ska låta lika bra och trevligt som när hon skriver och gratulerar mig av olika anledningar. Det blir inte lika bra och trevligt när man slår upp varannat ord i sin tyska ordbok.

#6 Skriva nämnda brev såpass snabbt att det första man skrev fortfarande är sant när man är redo att skicka iväg det.
Omöjligt!

#7 Skriva nämnda brev på engelska istället.
Något mindre komplicerat, men fortfarande inte lätt.

#8 Välja foton att skicka med.
Väldigt lurigt. Det ska vara adekvata bilder, som fördelat på så få bilder som möjligt speglar vår verklighet och illustrerar utvecklingen såväl på barnfronten som på husbyggarområdet, de ska vara tillräckligt tydliga för att inte kräva en lång förklaring och de ska tillika vara intressanta för mottagaren.

#9 Fabricera nya foton, speciellt utformade för att tillmötesgå de krav som ställs på denna typ av foton.
Inte helt lätt det heller. Här krävs rätt ljus, bra väder (husbilderna tas med fördel utomhus), tillgång till samtliga familjemedlemmar, utomstående fotograf (så att hela familjen kan fångas på samma foto) samt tid.

#10 Bestämma sig för att det räcker och se till att få iväg hela konkarongen.
Det låter inte så svårt, men jag har ju inte kommit så långt att jag med empirisk säkerhet kan uttala mig i ärendet. Det tar säkert så lång tid att jag blir tvungen att författa ett nytt brev, och kanske komplettera med ytterligare foton. Till slut får jag säkert slänga med en present till barn nummer två, och då också byta ut hela emballaget, eftersom det med all säkerhet överstiger maxvikten på 2 kg.

Vem har sagt att det är lätt att få barn?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0