Att förtränga en allergi

Jag är allergisk. Jag har inte alltid varit det, utan det har liksom smugit sig på mig allt eftersom.

När jag var typ tretton hade vi en katt ett tag, och det gick bra, utom ibland, när jag fick utslag på händerna när jag kelade med den.

När jag började gymnasiet hade min bästa killkompis två katter som jag gillade mycket, men som fick mina ögon att ramla ut ur huvudet (det kändes i alla fall så). Det kliade något infernaliskt!

När jag var runt 20 fick jag astmatiska besvär när jag var på möte hemma hos en kattägare.

Någon gång efter det upptäckte jag att jag även har pollenallergi, och då speciellt havrepollenallergi(!). Att jag vet detta beror på att jag vid det tillfället plockade flyghavre, och insjuknade mycket hastigt i en förkylning medan vi gick sista rundan för dagen i en blommande havreåker. Jag minns att stövlarna var alldeles gula av pollen, och att jag mådde skitdåligt.

Sedan dess har pollenallergin blivit mer allmän, och jag tror mig veta att den nu omfattar även hassel, men kanske även något annat.

Astman medicinerar jag med inhalator, men eftersom den bara presenterar sig när jag har närkontakt med katter eller deras hem, använder jag inte inhalatorn särskilt ofta, och den hinner bli gammal innan jag använder upp den. Även receptet hinner gå ut innan jag behöver köpa nytt, och det verkar ju jobbigt att boka ett läkarbesök bara för det... "Jag är väl inte sjuk!"

I söndags var jag hos min syster och hennes två katter och mådde urdåligt när jag kom hem. Kom på att jag ska kolla upp inhalatorn (som jag inte ens hade med mig!) och upptäckte att den gick ut 2005. I två år har jag antingen använt för gammal medicin, eller inte medicinerat alls. Och dålig har jag varit... Men inte så ofta.

Jag har fortfarande inte ringt och bokat tid hos läkaren. "Jag är väl inte sjuk!"

Kliet i ögon, öron och hals, samt näsan behandlar jag med receptfria tabletter. Just nu tar jag dem med 24 timmars mellanrum, annars bara om jag kommer ihåg det när jag ska träffa katter. Jag hade tidigare några receptbelagda, men varför boka en läkartid för att få nya? "Jag är väl inte sjuk!"

Men det är jag nog...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0