Min dominanta dotter

När jag hämtade min dotter på dagis igår, första dagen efter julledigheten, fick jag veta att hon gått omkring och dominerat. Hon hade med uppfostrande pekfinger och bestämd röst sagt "baja-baja" till alla som inte gjorde som de skulle. Hon hade till och med sett riktigt grym ut.

De log när de berättade, eftersom hon är så försiktig i vanliga fall, och faktiskt lyckades se försiktig ut även i den situationen.

Bakgrunden till hennes beteende är mångfacetterad.
1) Hon har bestämt över oss hela julledigheten. Vi har vikit oss, eftersom hon varit lite hängig och så har vi nog tyckt synd om henne eftersom hon varit ensam med oss så stor del av tiden.
2) Hennes mormor har en liten lek när barnbarnen gör sig illa: "Aja-baja stolen, du får inte göra illa lilltjejen." "Aja-baja golvet, du får inte göra illa lilltjejens knän."
3) Hennes far har övat "arga minen" med henne sedan hon var nyfödd.

Allt detta sammantaget är det väl inte så konstigt att man dominerar på dagis ibland!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0