Penicillin

Jag har sedan i fredags kväll tvingat min dotter att ta penicillin två gånger om dagen. Det började lite hårdhänt, men lyckat. Vi höll fast henne och hällde medicinen i kinden på henne, så att hon måste svälja. Det funkade.

På lördagkvällen tyckte sambon (och jag höll med) att vi skulle prova med den här sprutan som de skickar med från apoteket. Kändes lite snällare på något sätt.
Hon spydde.

Sambon tyckte att vi skulle prova igen. (Den här gången lämnade jag beslutet till honom, som jag brukar när jag inte känner att jag kan argumentera för min egen ståndpunkt)
Hon spydde.

Sambon ringde sjukvårdsrådgivningen för att få tips, höra om det fanns möjlighet att få penicillin i form av stolpiller etc, och fick rådet att blanda det med sylt. Så vi provade det.
Det fungerade. (Första laddningen)
Det fungerade sådär. (Andra laddningen)
Det var rätt svårt att få det att fungera. (Tredje och sista laddningen, som dessutom var mer vit än röd)
Till slut hade hon fått i sig hela dosen, men hon var inte direkt sugen på sylt efter detta.

Morgonen därpå erbjöd vi sylt igen, men hon blånekade. Så vi gick tillbaka till skeden och fasthållningen.
Det funkade.

Sedan dess har vi hållit fast vid den metoden, och ikväll trilskades hon i och för sig en del, men hon gapade och tog emot på ett helt annat sätt än tidigare. Vi behövde inte hålla lika hårt. Det kändes bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0