Helstekt rådjur på menyn...

Jag har (ju?) införskaffat ett nytt exemplar av min mystiskt döda ros. Den var så fin och grön, och slokade bara en aning av törst innan rötterna fått ordentlig kontakt med jorden.

Så en morgon (eller kväll...) när jag tittade närmare på den, upptäckte jag att det saknades delar av bladen i toppen på den. Larver, kanske? Eller några andra små marodörer till skadedjur?
Jag hittade inga ytterligare bevis för det ena eller det andra, förrän jag upptäckte en liten kvist av vårt äppelträd nedanför rosen. Då äppelträdet står flera meter därifrån, började jag ana oråd. Vid en snabb rundkoll avslöjades en ofrivillig toppning av Schersminen intill, utöver ros och äppelträd. I Schersminens grop fanns även otydliga klövspår, som jag senare hittade fortsättningen på nedanför muren, i min murrundel. Mitt i min frösådd av aklejor (och vallmo).

Jag har nu utlyst krig mot dessa inte speciellt små, men ändå marodörer till skadedjur! Överst på önskelistan står nu helstekt rådjur, gärna flera dagar i rad.

(Nja, riktigt så skogstokig blev jag nog inte, men visst är det trist! Och inte längtar jag efter att komma på dem med mulen i min rosbuske igen...)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0