Midsommarutveckling

Jag och min dotter firade midsommar utan hennes far, som dagen till ära drabbats av en förkylning. 

Innan vi skulle åka ville vi att hon skulle sova, så att hennes middagslur inte skulle komma mitt i firandet. Problemet skulle bara vara att få henne att somna så tidigt. Men efter mellis på förmiddagen sa hon själv "Jag är trött. Sova." Och sedan sov hon i en timme. Precis enligt våra önskemål!

Vi åkte först hem till mina föräldrar (som inte var hemma) och firade tillsammans med min bror och hans nya flickvän. Vi hade inte träffat henne tidigare, så jag förväntade mig att min dotter skulle förvandlas till en blyg liten tjej som skulle hänga mig i kjolarna hela tiden.
Döm om min förvåning när lilltjejen strax (i och för sig på min uppmaning, men ändå) tar med henne på blomjakt på tu man hand. Jag var tillräckligt imponerad av att hon fick sätta blommor i håret på henne.
De blev kanske inte bästisar, men nog blev de kompisar!
Även morbror stod extra högt i kurs, utan att mamma fick agera förkläde, vilket annars är standard.

Efter dansen kring midsommarstången åkte vi vidare till min svägerska med den himmelska trädgården, där vi grillade tillsammans med deras kompisgäng, vilka vi inte träffar överdrivet ofta. Vid det laget började det även närma sig läggdags, men jag har väl aldrig sett min dotter så frimodig. Hon, som brukar komma med ett uppfordrande "Handen mamma!", sprang omkring på egen hand, och gick till och med in i växthuset utan vuxen assistans. Väl därinne lekte hon tittut genom fönsterrutan - inte med mig, utan med de andra!
Hon lade även beslag på sin annars lite läskige farbror, som man kan busa med på håll, om mamma eller pappa finns med. På midsommarafton fick han sitta hos henne i soffan samtidigt som mamma gick ut och pratade med de andra.
Vid ett tillfälle ropade hon på mamma, och jag svarade direkt, men hon blev inte nöjd. Hon ropade igen och jag svarade. Då sa hon "Den mamma!" och pekade på de andra barnens mamma. Det var hon som skulle komma och leka med henne. Där fick jag!

Vi kom inte hem förrän närmare tio, och då hade hon faktiskt varit pigg och glad så sent som en halvtimme tidigare. Först då började hon tröttna, men då gjorde hon det också med besked. Hon somnade nästan direkt när vi lade henne i sängen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0