Pelargoner

Jag är inte bara på väg ner i rosträsket, även pelargonträsket hotar att sluka mig.

Eftersom min trädgård har ett ganska oskyddat läge för tillfället, valde jag nästan uteslutande att köpa pelargoner till mina sommarblomskrukor. De tål såväl sol som torka och vind, och passar därför ypperligt i vårt skugglösa blåshål, där vi glömmer att vattna.

Jag hittade några underbara hängpelargoner, vars bladverk imponerade på mig. Det var liksom både färgen och formen, och växtsättet. Blommorna var också fina, men det var inte avgörande.

Dessutom blev det fyra "vanliga" pelargoner, i några olika färgställningar. Speciellt två av den var betagande vackra i färgen.

Nu tycker jag att det dyker upp fler och fler fina pelargoner, både i tidningar och i växtbutikerna. Jag känner och tittar och suktar.

Jag fick två fröplantor idag, att ackompanjera mina två överlevare från förra året i köksfönstret. Det var en fröjd att kasta ut de gröna väggarna av våreld, och istället få lite ljus mellan skira pelargoner. Som grädde på moset upptäckte jag att det är knoppar i en av mina överlevare.

Planen just nu är att skaffa någon att sätta i en liten kruka att ha på trädgårdgbordet. En fin liten sak att fröjdas över... Eller två, eftersom jag har två bord.

Och en ampel till farstukvisten. Med en härlig hängpelargon. Eller en på var sida...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0