Skum dokumentär!

Jag är hemma med sjukt barn, som vanligt...

Hon sover efter maten, och jag passade på att sjunka ner i soffan och slötitta lite på TV. I den simultana reklampausen (varför har alla kanaler reklamavbrott samtididgt?) flippade jag vidare och hamnade i en dokumentär på TV4 Fakta.

"Varning för cyklonen" eller nåt sånt. De pratade om orkanen Andrew som förstörde stora delar av Florida. Mot slutet kom de in på den enda ljuspunkten med Andrew: att den inte förstörde New Orleans. De nämnde en hel massa risker, och att New Orleans troligen skulle förstöras helt om en så stor orkan drabbade dem.

Jag drog givetvis kopplingar till Katrina, och funderade på om de skulle komma in på den stormen, eller om programmet var gjort innan dess. Informationen i min digitalbox talade om att den var från år 2000, så hon skulle inte komma att nämnas.

På sluttampen sa berättarrösten något om att "En dag, kanske om fem, kanske om femtio år, kommer en storm så stor som Andrew att drabba staden, och då..." Efter en koll i mina Horisont årsböcker kunde jag konstatera att Katrina mycket riktigt inträffade just 2005, fem år efter dokumentärens produktionsår. Snacka om profetia!

Undrar vad som händer år 2050!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0