Utelängtan

Min dotter längtar ut. Hon var ute på förmiddagen, sedan åt hon och sov inomhus.

Efter luren ville hon inte riktigt gå ut, men när jag lovade en biltur skulle hon ut på momangen. Bilturen gick till Sveriges bästa glasscafé, Slagstaglass i Eskilstuna (reklam, reklam!), där hon för första gången fick en egen glass. En barnbägare med deras berömda mjukglass. Hon fick nästan i sig hela glassen, och mellan tuggorna kastade hon bitar av pappas bägare (av rån) till fåglarna. Hon var stormförtjust.

Väl hemma var det bara ute som gällde. Två gånger tvingade jag in henne för att byta blöja, men annars var vi ute hela tiden. Vi fikade med faster och farbror, vi åt mat, vi lekte...

När det närmade sig kvällsmålet skar det sig. Hon lyssnade inte alls på mammas trista förmaningar om att inte springa ut på vägen när det kommer en bil, att inte kasta sten, och att inte kasta sten på mamma. När varningarna tagit slut fick hon lov att gå in. Under högljudda protester, kan tilläggas. Hon skulle UUUUUT!

Yoghurten var kladdigare än någonsin, men när det kom på tal att hon ätit färdigt vrålade hon att hon skulle äta och tog på sin höjd en sked. Strax efteråt upprepades alltihop.

Till slut var varningarna slut även där, och under ytterligare högljudda protester, fortfarande på temat UUUUUT!, tvättade jag av henne, bytte blöja och satte på pyjamas. Vi sjöng "Huvud, axlar...", och det gick bra tills hon fick syn på dörren. Då skulle hon återigen UUUUUT!

Vi borstade tänderna och gick sedan ut för att säga godnatt till pappa. När vi gick in skulle hon naturligtvis UUUUUT!

Gråtande gick hon med på mitt val av godnattsaga, och det gick hyfsat att läsa, men hon protesterade igen när jag lade henne i sängen. Hon somnade dock på bara ett par minuter.

Min gissning är att hon nu drömmer om att gå UUUUUT!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0