Slö jobbdag

Jag jobbar på ett fritids.
Ett fritids är en del av en skola.
Skolorna har ledigt den här veckan.
Vi har få barn den här veckan.
Idag är det fredag.
Vi har ännu färre barn på fredagar.

Jag började egentligen jobba klockan nio idag, eftersom jag skulle stänga vår avdelning klockan fem. Efter en titt på barnlistan igår fick jag order om att inte komma förrän tio-halv elva. Eftersom dottern har sin korta dag på dagis och jag inte hann ringa och ändra, planerade jag en kort runda på den lokala växtbutiken mellan en lite sen lämning på dagis och jobbstarten. Knappt hade jag lämnat dagis förrän mobilen ringde och mina jobbarkompisar sa åt mig att inte komma förrän efter lunch, eftersom ännu fler barn blivit lediga. För att inte förvirra dottern (och göra henne besviken, då hon precis börjat leka med kompisarna på dagis) underlät jag att hämta henne, och unnade mig en ledig förmiddag.

Alltså blev det en längre runda i växtbutiken, och dessutom en tur till inredningsdetaljbutiken, där jag hittade rostiga saker till min svägerska med den himmelska trädgården och ett soffbord till oss. Sedan åkte jag hem och hittade till min glädje något ätbart (med viss upp-piffning) i frysen, läste ut min bok om meterdjup snö, förfrysta lemmar och bedrägliga kvinnor, dammsög, städade badrummet, lagade till maten och åt. Hängde till slut tvätten innan jag gick ut och fixade lite med mina klätterhortensior innan jag satte mig i bilen och åkte till jobbet. (Ganska effektivt, om jag får säga det själv)

Väl på jobbet visade det sig att vi hade sex (!) barn, som alla var lite overksamma. (Det är ju lättare att hitta på något om man har trettio barn att samspela med) Jag började gräva i minnet efter gamla godingar på origamifronten, men grodorna är lite uttjatade och fjärilar och stjärnaskar hittade inte sin rätta publik hos pojkarna...

För att slå två flugor i en smäll gick jag ner till personalrummet och hämtade kaffe, och på vägen tillbaka plockade jag upp en tjock origamibok på min gamla avdelning.
Rustad till tänderna kom jag upp och började bläddra... bara för att bli avbruten av mellisdags. Efter mellis hade jag bara tre barn kvar, och två av dem skulle strax gå hem, hade pappa ringt och sagt. Det blev en snabb hatt av blädderblockspapper (som lockade till skratt, då han såg ut som en korvgubbe med den på huvudet) och sedan hejdå.
Ett barn och en timme kvar. Fler blädderblocksblad och löfte om hatt, flygplan och kanske något mer. Då kom farfar utanför fönstret, och vi hann bara knappt vika färdigt hatten (på nåder, tack vare en snäll farfar).

Arbetstid till fem.
Enligt schemat skulle vi ha barn till kvart i.
Kvart över tre var jag ensam.

Jag tog mig tid att städa undan och rensa lite. Satte mig sedan vid datorn och skrev lite om lovet till en "tidning" jag lovat dem när jag var utklädd till journalist på maskeraden. Kopierade några guldkorn ur origamiboken. Stängde av, släckte och låste.

Kvart över fyra åkte jag hem.

Det är inte ofta det blir så här, och det är inte speciellt roligt att arbeta när det är det, men det är ändå skönt att kunna komma hem tidigare än väntat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0