Trädgård, trädgård, trädgård

När jag fyllde trettio år förra hösten fick jag en hyfsad summa pengar, som jag bestämde mig för att satsa på min trädgård. Jag handlade och handlade och jag har väl aldrig köpt så mycket växter på så kort tid. Prydnadsbuskar och bärbuskar och perenner och klängväxter... Köpa, gräva, vattna, köpa, gräva, vattna... Nu har jag faktiskt en riktigt fin liten trädgård, om jag får säga det själv.

Men när jag räknar efter är det allra mesta sådant som inte köpt själv!

Äppelträdet fick min dotter i ettårspresent. Stora schersminen, pionerna och plymspirean fanns på tomten när vi köpte, liksom rhododendron.
Av alla 20-25 dagliljeruggar jag har, har jag bara betalat för en enda. De andra har jag antingen fått av någon av mina trädgårdsinspiratörer eller sparat från tomten.
Min svägerska med den himmelska trädgården har skänkt så mycket växter att jag inte ens vågar tänka på det, och eftersom min svärmor flyttar från sin trädgård har jag även fått bidrag därifrån.
Min farmor ska också flytta snart, så en och annan växt har jag blivit lovad, bland annat dahlior.
När min sambo fyllde nyligen fick han (vi) såväl rabarber som krusbär och björnbär, plus presentkort att köpa mer växter för.
Magnolian fick jag i Mors-dags-present i år.
Tre av mina fem rosor är skänkta. En av de övriga köpte jag i fyndhörnan, hundra kronor billigare än annars.

Jag har hittills tre rabatter i min trädgård, alla modell större. Dessa är nästintill proppfulla med växter, och det jag betalat för i dessa tre rabatter är: 1 prydnadskörsbär (buske), en prydnadsapel (buske), en daglilja och ett prydnadsgräs.

Och alla växter jag köpt har jag alltså betalat med "fådda" pengar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0