Checklista gardiner III

Att göra innan vi officiellt har gardiner i sovrummet:

*Fålla ena sidan  Check!
Inte helt lätt, eftersom kappan såldes färdigsydd på metervara, och var sydd med veck i nederkant. För att få det riktigt snyggt fick jag börja med att sprätta upp en decimeter av varje söm, vika och fålla, för att sedan sy om deras sömmar. Snacka om att jag känner mig nöjd med att kunna pricka av det på listan!
*Plocka fram gardinstänger Check!
Gick oväntat lätt, med tanke på att det just nu är värmebölja, och därför olidligt hett uppe på vinden, där oanvända gardinstänger tillbringar dagarna. Sambon tog dock tjuren vid hornen och klättrade upp och kom sedan ner med allt vi behöver för att... Presstopp!!! Fick han med väggfästen? Måste kolla! Återkommer i ämnet!
Okej... Så här är det: han fick inte med väggfästen, men eftersom vi måste byta ut väggfästena i datarummet, kunde vi använda de gamla därifrån, och behöver därför endast hämta ett extra väggfäste på vinden. Det får dock vänta, eftersom det tillfälligt räcker med två, trots att det hänger lite på mitten då.
*Sätta upp gardinstänger Check!
Efter många om och men, mest rörande väggfästena ovan, kunde vi äntligen räkna gardinstängerna som uppsatta.
*Mäta gardinerna Check!
Det var inte så svårt, även om jag fick göra det stående på en pall...
*Fålla andra sidan Check!
Nu har jag ju vanan inne, så det gick bra, även om det var lika avancerat som första gången. Det värsta nu var nog att lyckas klippa rakt, baserat på min mätning.
*Sätta upp gardinerna Check!
Här ingick även att klippa hål på baksidan, för att kunna dölja väggfästena inuti översta fållen, den som jag trädde på gardinstången, samt strykning. Nu är det klart!

Tidsplan: Alla punkter bör vara avklarade före den 7 september, då vi bott tre år i huset. Check!
Med god marginal! Vi kan till och med fira själva husets treårsdag med gardiner i sovrummet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0