Operation Undvik Laxen

Vi har haft sportlov den här veckan, och eftersom jag jobbar på fritids innebär det jobb, men med ganska få barn. Många är lediga, och just nu är det dessutom en intensiv sjukdomsperiod, så det blir ännu färre.

Detta fåtal barn brukar få trist, men bland barn rätt populär mat under lovveckorna, men i år lyckades kökspersonalen på min skola planera in hela två tillfällen med fisk under en och samma lovvecka. Det andra tillfället var idag, lax med typ gräddfilssås, har jag för mig. Jag är själv ingen utpräglad fiskmänniska, och en av mina kollegor har riktigt svårt för fisk, så vi reagerade lite negativt på beskedet att det skulle ätas fisk i så kopiösa mängder under lovet.

Vi startade en motståndsrörelse, och Operation Undvik Laxen började planeras in i minsta detalj.
Första steget var att göra upp en hållbar plan att presentera för vår arbetsledare. Denna innehöll detaljerade beräkningar på antal barn enligt schemat, minus uppskattat svinn på grund av sjukdom samt det normala fredagsbortfallet. Arbetsfördelningen gjorde vi en positiv beskrivning av, så att det framgick att allt hårt arbete skulle utföras av oss. En inköpslista skissades upp, för att en uppskattad budget skulle kunna planeras...

Plötsligt slog det oss att laxen måste avbokas snarast möjligt, och en forcerad presentation av planen genomfördes på stående fot på väg till matsalen. Vi fick ett översvallande godkännande och kunde därmed räkna in ytterligare en medlem i motståndarrörelsen.

Tillsammans med arbetsledaren gjordes en mer detaljerad inköpslista, där även allergier kalkylerades in. Vi kollade och dubbelkollade barnantalet, gjorde en uppskattning av vars och ens matvanor och preferenser, konstaterade att vi inte behövde snåla, utan kunde unna oss lite lyx.

Strax efter att jag lämnat pärmen på jouravdelningen igår eftermiddag fick vi besked om att ett av de osäkra korten på barnlistan skulle komma idag. Strax före frukost kunde vi räkna in ytterligare två av de osäkra. 08.20 konstaterade vi att en av dem fallit bort, till förmån för sin mormor, och vi kunde sluta oss till att fjorton barn skulle närvara när Operation Undvik Laxen skulle genomföras. En sista finslipning av inköpslistan, sedan bar det av ner till ICA.

2,5 kg köttfärs, 36 tortillas, tre påsar nachochips, massor av grönsaker, gräddfil, såser och dricka inhandlades och packades ner i "dramaten" för vidareforsling upp till fritids. Sedan väntade ett hästjobb vid spisen, där jag utvecklade ett invecklat, men bombsäkert system för tillagningen av all köttfärs, medan min närmaste medarbetare stod för grönsakshackandet. Arbetsledaren stod ute i blåsten med barnen. Till slut hade vi nya kodnamn: Stektanten, Skärtanten och Utetanten.

Vi dukade långbord och avnjöt sedan frukten av vår lyckade Operation Undvik Laxen: Tacomiddag på fritids! Kan man få en bättre avslutning på Sportlovet? Ja, kanske om man toppar med film och popcorn... Vilket vi naturligtvis gjorde!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0