En fruktansvärd synd

Sedan jag fick diagnosen diabetes har jag skött kosten enligt konstens alla regler. Med ett undantag. Frukt.

Frukt får ätas, men med måtta, enligt kostråden, och enligt dietisten är "måtta" samma sak som tre portioner per dag, och en portion är ungefär som en deciliter. Jag är urusel på att äta frukt med måtta. Jag vill ha massor av frukt, och jag vill ha det ofta. Jag vill ha frukt (eller bär) i yoghurten till frukost, jag vill äta frukt till mellis, till efterrätt eller avslutning på lunchmåltiden, till mellis igen, till avslutning på middagsmåltiden, och minst en gång efter maten på kvällen. Och det är sällan jag håller mig till den lilla decilitermängden... Kort sagt: Jag äter massor av frukt och jag vill ha ännu mer!

Men som det är nu har jag bra värden. Trots frukten.
Och visst är det väl en bättre synd än att äta godis och glass i kopiösa mängder?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0