Snöfunderingar

Utanför mitt fönster faller snön, även om det inte längre är lika många, lika stora flingor som för en timme sedan. Det får mig att reflektera lite över vintern som vi har haft, för det här är inte snö som lägger sig i ett tunt lager, för att sedan smälta bort innan dagen är slut. Det är påfyllning. Vi hade redan omkring en decimeter, och nu kommer det mer. Till råga på allt har decimetern legat i två veckor nu, och även då var det fråga om påfyllning. Februari har i stort sett varit snöig från början till nu, och det ser väl inte ut att försvinna i första taget...
Och på julafton snöade det här hos oss, och med hjälp av lite påfyllning låg den snön kvar hela jullovet i alla fall, och jag tror att vi hade några dagar in på terminen också.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att det varit en ganska bra snövinter, för att vara i de här trakterna. Lite som jag minns det från min barndom, när vi hade skidtävling i trakten mer eller mindre varje år, för snön låg så länge och så djup att man hann planera, göra spår och genomföra tävlingen innan den smälte bort.

För att ta funderingarna ett steg vidare, kommer jag in på vårtecken som kan komma att få en revival i år.
Nu har det varit några år när takdropp knappast förknippats med våren, utan med regnväder, eller möjligtvis med dagen efter ett enstaka snöfall, vare sig det inträffar i januari eller mars. I år kan det mycket väl bli ett riktigt vårtecken, för nästa vecka är det kalendarisk vårmånad, och i nuläget ligger snön ganska tryggt på taken. När snön nu får för sig att smälta är det nog våren som är på gång.
Den gamla klassiska snön börjar smälta invid husväggen i söderläge kan också få en uppgradering från "än sen" till "äntligen", när det väl kommer dithän.
Har vi tur kan snödropparna få göra skäl för sitt namn och sticka upp ur snön med sina vita blommor, och då inte bara för att de började blomma i januarivärmen för att överraskas av ett måttligt snöfall...

Det finns säkert fler, så kommentera gärna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0