Omvandling

När jag hämtade min dotter på dagis idag, var det mest bara för att skjutsa henne till farmor, eftersom jag själv skulle på ett möte med min hälsocoach. Sist följde hon med, men det var lite omständligt, och inte speciellt roligt för henne, så nu hade jag pratat med farmor, som gärna tog emot henne en stund.
Detta föranledde knappast några stående ovationer från dotterns sida, dock. Hon skrek och grät och ville hem. Hon ville inte vara med farmor, hon ville vara med mamma, och hon skulle inte, på några villkors vis, plocka upp något ur väskan som jag packat med lite ritgrejer och hennes My little Pony:ar (eller hur man skriver det i plural. My small ponys?).
Jag bar in henne, och tårarna rann nerför kinderna på henne. Hon lockades lite av att farmor hade något gott att dricka i kylen, men drogs tillbaka till mig när jag skulle gå. Det dåliga samvetet gnagde i mig, och jag som hade hoppats kunna slinka in och köpa ett par hela jeans i en storlek jag kan ha nu, när magen växer... Nej, det var bara att ta kortaste möjliga parkeringstid, och så skynda tillbaka till farmor direkt efter mötet.
Döm om min förvåning när en glad tjej satt med ritgrejerna (som hon definitivt inte skulle plocka upp) vid farmors köksbord och skanderade: Åk tillbaka till mötet mamma!
Jag hade knappt hunnit ut till bilen innan de började leka, fick jag veta. Vad är det för en dramaqueen jag närt vid min barm? Spela ut mitt dåliga samvete på detta sätt, och sedan vända på en femöring så fort jag är utom synhåll.
På väg hem i bilen planerade hon för att sova över hos farmor, så nu har hon fått i uppgift att ordna sovplats åt en liten tjej! Det gäller att smida medan järnet är varmt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0