Stockholmsresa i studiesyfte

Idag åkte jag till Stockholm för den första träffen med kursen "Yrkesetiska dilemman och professionella samtal" på Lärarhögskolan.
Sist jag åkte till Stockholm, i januari, var det kolsvart när jag åkte härifrån, fortfarande mörkt när jag kom fram, mörkt igen när jag satte mig på tåget, och kolsvart när jag var hemma igen. Idag fick jag solen i ögonen när jag satt på tåget och läste, i båda riktningarna. Det är väl ett trevligt vårtecken!

Solskenet fick mig att tänka på den 18 mars 1998 (tror jag att det var), då jag också var i Stockholm av studierelaterade anledningar. Den gången var det en mattetenta på universitetet. Vi hade fem timmar på oss, och jag hade bunkrat upp med vatten, frukt och mackor, för att kunna stå mig över lunch, men så var jag klar på en timme eller så... Det blev en skön, avslappnad dag i ett soligt Stockholm, och så en tidigarelagd hemresa. En reflektion kring detta är att 18 mars är ett ypperligt tillfälle för att åka till Stockholm, för de gånger jag gjort det har jag haft strålande vårväder!

Idag blev det ingen ändring i hemreseschemat, men jag hann träffa min bror och hans sambo för en snabb fika innan tåget gick. Fikarasten på förmiddagen ägnade jag åt en liten tur runt Campus för att se lite vårtecken i storstaden. Det var en del lökar som började titta fram, blommande vintergäck och lite gröna, svullna knoppar på en syren som stod i solen mot en vägg. Men det allra trevligaste var ändå herrarna i arbetsbyxor som gick och sopade gångvägarna rena från grus, för hand, vad jag kunde se. Det var så skönt att gå utan det där ojämna knastret under sulorna. Och i kombination med solskenet och vårlökarna är små hopsopade grushögar ett fantastiskt vårtecken!

På tåget hem hamnade jag i en diskussion om huruvida det blir mörkare eller ljusare när man ställer fram klockan till sommartid. Jag satt i en sådan där "fyrklöver", och där satt även två vänner som hade olika uppfattning om detta, men det visade sig vara så att den ena tänkte på morgonen och den andra på kvällen. Dessutom var en liten tankemiss inblandad, och den tankemissen gav mig roliga bilder i huvudet.
Grunden var uttalandet: "Ja, när vi ändrar till sommartid är det ljusare på morgonen, för det har ju gått en timme till." Jag rättade henne och sa att det inte har gått en timme, för vi har bara vridit fram klockan. Och så såg jag för min inre syn hur man börjar röra sig jättefort när någon vrider fram klockan, för att man ska hinna med hela timmen på den korta stund som krävs för att vrida fram klockan en timme. Det var underhållande!

Sammanfattningsvis har jag haft en bra dag, om än slitsam. Värst var nog i alla fall den hysteriska jakten på SL-remsan i morse. Jag visste att jag hade sett den nyligen, men var??? Det blev en snabb och okoncentrerad frukost, och frisyren fick bli lite "spontan", men till slut hittade jag den!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0