Studiestress

Till följd av min graviditet kommer jag inte att kunna följa den "normala" studieplanen för kursen jag läser just nu. Dels för att jag beräknar att föda barn vecka 37, och kursen slutar vecka 40. (Även om det nu är andra gången jag gör detta, räknar jag med stora omställningar, och förväntar mig inte att jag kommer att kunna plugga koncentrerat under perioden närmast efter förlossningen.) Dels för att jag i höst inte kommer att ha en egen barngrupp att genomföra arbetet med. Jag går på föräldraledighet i samband med terminsstarten, och att försöka hoppa in och göra ett jobb tillsammans med helt nya sexåringar som jag inte ens ska fortsätta arbeta med, känns inte som en jättebra idé.

Nu är det alltså studiestress som gäller. Innan skolavslutningen ska jag inte bara hinna genomföra arbetet, jag ska dessförinnan hinna planera det grundligt, knutet till de centrala styrdokumenten i allmänhet och strävansmålen i synnerhet. Jag ska ha ett genomtänkt system för observationer som ska göras i samband med arbetet, och skolavslutningen ligger inte mer än två veckor framåt i tiden!

Jag är ganska klar över vad jag ska göra, så arbetet med barnen borde inte bli några större problem, men sen är det allt det där runt omkring... Och så ska det ju duga åt min till synes ganska strikta lärare. Det känns lite som att om det är för enkelt att göra det, så är det nog inte tillräckligt bra...

Till råga på allt infaller detta samtidigt som en skolavslutningsstress av sällan skådat slag. 25 barn ska kollas av, de och deras föräldrar ska informeras på ett litet utvärderingssamtal, ett avslutningsuppträdande för föräldrarna ska planeras och genomföras, och så är det de vanliga vardagsgrejerna ovanpå allt detta. Pust!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0