Vad får man säga till en gravid kvinna?

I och med att min egen mage växer och utsidan inte riktigt matchar insidan, så att säga, (det ser ut som att jag ska ha barn när som helst, men i själva verket är det mer än tre månader kvar) har jag börjat få kommentarer om detta, och jag har då börjat fundera på vad som är okej att säga.

Mina vänner och bekanta kan säga lite vad de vill utan att jag tar illa upp, bara det märks att det är med glimten i ögat. Dem kan jag ju läsa ganska bra, så jag märker att det är på skoj när de säger "hej tjockis" eller så.

Ytliga bekantskaper, till exempel på vattengympan, brukar också fungera bra, speciellt om de verkar bli imponerade, eller har förståelse för att det är jobbigt att bli så stor.
Enda gången jag tagit illa upp var när en dam visade förvåning över att den återstående tiden var så lång, och sedan yttrade: "Då är du rätt rund, va?"
Jag blev själv förvånad över min reaktion, men det kändes som att hon pratade mer om mig än om magen. Det var jag som var rund, inte magen. Hon menade säkert inte så, och jag sa inget, men det sved till rätt bra...

På det stora hela tycker jag dock att det är trevligt med den uppmärksamhet jag får, och ibland kan jag sakna det när jag umgås med någon som är viktig för mig. De jag träffar ofta märker det väl inte på samma sätt, eller så vill de inte tjata om det så fort vi ses, men ibland kan jag själv föra ämnet på tal, lite subtilt, så där...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0