Kulinera

Jag har inte kollat upp det än, men jag tvivlar på att ordet kulinera finns med i SAOL.
Jag skapade det idag, för att beskriva mina aktiviteter under dagen. Det betyder ungefär "skapat kulinariska upplevelser" eller mer vardagligt "laga mat eller bakat".

Idag fick jag nämligen oväntat mycket tid på mig att göra något annat än att amma. Lillan sov oroväckande länge, och däremellan var hennes pappa pigg på att ta hand om henne (jag tror att det hade med hans begynnande förkylning att göra. På så sätt kunde han ju sitta i soffan och slappa utan att behöva känna att han inte uträttade något vettigt.)
Jag utnyttjade tiden till kulinerande. Först fixade jag lunchen, sedan gjorde jag lite förberedande arbete, det vill säga en matlista för veckan som kommer och tillhörande inköpslista. När sambon varit till affären började stora tjejen och jag att baka bullar (dagen till ära), medan degen jäste började jag laga kycklingsoppa till middagen, för att sedan baka ut bullarna medan soppan skulle sjuda. Sedan satte jag mig för att amma när resten av familjen satte sig för att äta...
Efter maten avnjöt vi våra nybakade bullar, och sedan skapade jag ett nytt ord.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0