Strukturbehov

Jag börjar inse att jag har ett stort behov av struktur. Det är något av ett klassiskt exempel på den beryktade kossan som man inte saknar förrän båset är tomt, och jag har under denna ostrukturerade första tid som tvåbarnsförälder kommit att sakna strukturkossan ganska rejält.

Nu i månadsskiftet skulle räkningarna betalas, och i sista stund satte jag mig vid datorn, bara för att inse att jag inte hade en aning om när och hur mycket pengar jag skulle få den här månaden.
Strax efter detta inser jag att jag ännu inte planerat föräldrapenningen för oktober, och alltså inte vet vad jag kommer att få för pengar vid nästa månadsskifte.

Familjens klädbehov inför höst och vinter är en annan detalj som jag förträngt eller skjutit upp. Lillan har jag ingen koll på alls, men idag fick hon i alla fall en fleeceoverall av sin farmor. Stora tjejen behöver troligen en ny jacka, och definitivt nya skor. Själv behöver jag en snygg höstjacka, en vinterjacka och nya byxor. Praktiskt taget varenda kofta jag äger fick för sig att falla i bitar strax efter att jag kom hem från BB, så det behöver fyllas på. Sambon handlar sina kläder själv, men ekonomin måste ju räcka även till hans behov av tröjor, byxor och jacka. Dags att planera och styra upp detta!

Maten är också eftersatt. Vi har bestämt att vi inte ska ta med lillan till mataffären (på grund av svininfluensan), så det är sambon som får handla efter jobbet. Det är inte det ultimata, eftersom han åker tidigt och kommer hem sent, och inte hinner planera matinköpen, vilket leder till att jag skickar SMS till honom mer eller mindre varje dag, med en lista på vad som behövs idag. Självklart missar vi saker varje dag, och så är vi där igen nästa dag. Veckoplanering och veckoinköp vore en bra idé...
Nu börjar jag dessutom komma ner i botten på fryslådan som var fylld av matlådor som jag bara kan värma när jag har en stund över för mitt eget näringsintag. Det innebär ett ökat behov av planering, då jag skulle behöva göra storkok för att kunna frysa in nytt.

Frågan är när jag ska hinna planera allt detta. Lillan kräver mycket uppmärksamhet, jag är trött av att ha sovit för lite, och jag är helt övertygad om att amningen mosar till min hjärna så att den inte funkar ordentligt. Jag har med andra ord oddsen emot mig, men jag ska ta kontroll över situationen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0