Svininfluensa

Tyvärr har min smått hypokondriske och katastrofmaniske sambo insett faran med svininfluensan. Med bara dagar kvar till förlossningen har han bestämt att fyraåringen inte bör vara på dagis, för att ta bort en smittorisk för mig. Det är ju en gravid kvinna som drabbats, och han vill inte att jag ska bli nästa. God tanke.

Problemet är bara att den stunden dottern är på dagis är den stunden som jag har tid att ladda batterierna, som drabbats av en hormonell nedgång i hållbarhetstid. Vi älskar varandra, min dotter och jag, men just nu är det jobbigt att hålla hennes tempo. Efter en heldag, men förhållandevis många pauser med fötterna i högläge, tar jag totalt slut lagom till matlagningen på kvällen... Det är inte riktigt då jag har tid att gå och lägga mig.
Det hela förstärks av det faktum att min käre sambo just nu jobbar övertid (beordrad) och inte kan komma hem tidigare, inte kan ta ut komp för att avlasta mig en stund och inte kan hjälpa till alls på dagarna.

Dottern har varit väldigt mammig ett tag, skulle tro att det hör samman med det faktum att hon snart måste dela mig med sitt syskon, och har haft väldigt svårt för att bli lämnad över huvud taget. När hon ska till dagis har jag fått henne att tro att det är för hennes skull (vilket det delvis också är), för att hon ska få komma ifrån mig och bara leka med kompisarna.
Lagom till att det har lyckats kommer alltså pappa och tar bort det för henne. Hon är nöjd och glad ändå, för då får hon vara hemma hos mamma, men då får mamma lov att säga nej, och lämna henne till farmor en stund på dagen. Vem blir boven i dramat? Mamma förstås!

Idag gick det bra att lämna henne, tack och lov, och på fredag får hon vara hemma, för då kommer hennes kompis på eftermiddagen (med tillhörande mamma, som kan ta tag i de eventuella springärenden som uppkommer). De två kan förresten underhålla varandra rätt bra utan föräldrainblandning. =)
Frågan är hur vi gör i morgon. Kan farmor, och håller turen i så fall i sig, så att vi slipper gråt och tandagnisslan vid lämnandet? Ska vi kolla med faster istället, om hon händelsevis har tid att ta hand om tjejen en stund? Mormor är indisponibel i morgon, om jag förstått saken rätt, och morfars jobb brukar inte tillåta längre stunders avbrott, även om han är sin egen, eller kanske just därför...

Och i förlängningen då? Kommer dottern att få vara på dagis när bäbisen kommit hem? Och riskera att smitta en liten försvarslös bäbis? Och vem tar hand om henne i annat fall? För det är inte rättvist mot någon av oss att jag ska försöka komma in i rutinerna med en liten bäbis om storasyster samtidigt ska vara hemma på heltid och ständigt bli nekad den uppmärksamhet hon så väl förtjänar! Och pappa jobbar ju övertid, förutom de ynka tio pappadagarna...
Suck!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0